Arkivplanen gir bindene retningslinjer for håndtering av all informasjon og dokumentasjon i Steigen kommune. Arkivloven med forskrifter ligger til grunn for retningslinjene.
Arkivplanen skal sikre at Steigen kommune ivaretar arkivansvaret etter arkivlovens § 6: Offentlege organ pliktar å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid. Hovedformålet med arkivplanen er kvalitetssikring av arkiv- og dokumentforvaltningen i kommunen. Det skal sikre innbyggernes krav til offentlighet samt innsyn i forvaltningens saksbehandling. I tillegg sikres dokumentasjon av juridiske forhold, saksbehandlingsmessige hensyn og kulturhistoriske interesser både for innbyggerne og for kommunen som rettslig organ og virksomhet. Sekundært formål er å tilgengeliggjøre informasjon om rutiner, regler og ordningssystemer i arkivforvaltningen, både som informasjon til innbyggerne og som kunnskapsbase for saksbehandlerne. |