Administrasjonsutvalget er kommunens partssammensatte utvalg for kommunalt avtaleområde og oppnevnes i medhold av kommunelovens § 25 og hovedavtalen. Administrasjonsutvalget består av 5 medlemmer valgt av kommunestyret og 2 medlemmer med personlige varamedlemmer utpekt av arbeidstakerorganisasjonene. Arbeidsgivers representanter oppnevnes iht. Kl. § 10. Administrasjonsutvalget er kommunens utvalg for personal‑ og organisasjonssaker og behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte, jfr. Kl § 25 og Hovedavtalens del B §4. Administrasjonsutvalget har uttalerett i saker om:
- Forslag til budsjett, økonomiplan, årsmeldinger og organisasjonsplaner/ endringer.
- Forslag til og endringer i overordnede personalpolitiske planer.
- Utvalget innstiller i ansettelser som foretas av kommunestyret.
-
Nyansettelser når stillinger blir ledige.
I dette ligger at administrasjonen alene ikke skal ha anledning til å sette stillinger vakant over lengre tid.
|