Glemt Passord?

Arkivleders ansvar

Det operative lederansvaret for arkivtjenesten i kommunen er delegert til arkivleder. Arkivleder har fullmakt til å føre tilsyn med arkivarbeidet i kommunen og er faglig overordnet arkivpersonalet. Arkivleder rapporterer til avdelingsleder for BASIS-avdelingen i Administrasjonsavdelingen, som rapporterer til organisasjonssjefen, som videre rapporterer til rådmannen.

Arkivlederens hovedoppgave er å sikre at samtid og ettertid har arkiver som dokumentasjon og informasjonskilde. Arkivleder er leder for arkivtjenesten og skal gi rettledning og føre tilsyn med arkivdanning og arkivoppbevaring i kommunen. Arkivleder skal:

  • holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen på arkivsektoren, og om endringer i lover og regelverk for offentlige arkiver.
  • bidra til at organisasjonen overholder de plikter som er nevnt i arkivlovens forskrifter, forvaltningsloven, offentlighetsloven, personopplysningsloven og andre lover og rutiner som har relevans for arbeidet.
  • gi faglig veiledning til arkivpersonalet og sørge for at arkivmedarbeiderne får tilbud om å utvikle sin faglige kompetanse og holde seg oppdatert om den faglige utviklingen.
  • tas med på råd når kommunen skal ansette medarbeidere i arkivtjenesten og gi nyansatte nødvendig opplæring.
  • bistå alle enhetene med rådgivning og veiledning i arkivfaglige spørsmål
  • rapportere til ledelsen i kommunen om virksomheten til arkivtjenesten og legge fram forslag om tiltak som skal heve kvaliteten på arkivarbeidet.
  • utarbeide virksomhetsplaner for arkivtjenesten.
  • ha tilsyn/overordnet arkivfaglig ansvar for alle fagsystemene som produserer arkiv
  • føre tilsyn med at arkivarbeidet skjer i samsvar med reglene i arkivplanen.
  • føre kontroll med at arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevart og sikret i godkjente lokaler.
  • ta initiativ til oppdatering/endringer i arkivplanen.
  • ansvar for bruk og lån av materiale fra fjernarkiv
  • være kontaktperson til Interkommunalt Arkiv i Vest-Agder.
  • tas med på råd når kommunen skal velge edb-baserte sak-/arkivsystem og fagsystemer, og ved innkjøp av arkivmateriell, papir og skriveredskap.
  • få anledning til å uttale seg om de arkivmessige konsekvensene av planlagte omorganiseringer i kommunen.