Oppbevaring av originalavtaler ved full elektronisk arkiv Alle avtaler som kommunen inngår med andre innstanser skal oppbevares for alltid Alle avtaler skal journalføres inn i sak- og arkivløsningen og skannes inn med underskrift Arkivet oppbevare disse i et sikkerhetsarkiv i papirutgave Avtalene som er ferdig underskrevet av alle berørte parter, skal leveres til arkivet Formål Ivaretar alle avtaler/kontrakter/tinglyste dokumenter elektronisk i sak- og arkivløsningen (websak), og at original på papir blir oppbevart i et sikkerhetsarkiv Omfang Gjelder alle avtaler/kontrakter/tinglyste dokumenter som av juridiske årsaker skal oppbevares på papir i avtaleperioden. Herunder avtaler/kontrakter med minst to signaturer, hvorav en av avtaleparten er ekstern, tinglyste avtaler som kommunen har inngått samt skjøter og garantier. BakgrunnAvtaler/kontrakter/tinglyste dokumenter skal registreres, skannes og arkiveres i sak- og arkivløsningen, samt at signert utgave arkiveres manuelt. Det skal gå klart fram i sak- og arkivløsningen hvor originalen befinner seg. Oppfølging av inngåtte avtaler/kontrakter og tinglyste dokumenter ivaretas i arkivsaken, og det kan settes opp automatisk varsling av tidsfrister for denne type oppfølging. Arkivsaken kan avsluttes når saksbehandlingen i forbindelse med inngåtte avtaler/kontrakter og tinglyste dokumenter er ferdigstilt. Spesielt for elektroniske arkivdeler
I elektroniske arkivdeler må det etableres et vedleggsarkiv for de signerte papirversjoner. Når avtale/kontrakts-perioden er slutt skal originalene tas ut av vedleggsarkivet. Skjøter, tinglyste dokumenter og garantier returneres til enhet/oppdragsgiver når avtaleperioden er utløpt/ disse ikke lenger er aktuelle. AnsvarEnhet: - Oversender originalen underskrevet på papir til arkivet for skanning, journalføring og arkivering. Det skal gis beskjed om saksnummer dersom dette eksisterer. Arkivet i Lunner kommune - Skanner, journalføre og arkivere kontrakter/avtaler i henhold til arbeidsbeskrivelse - Oppgi i sak- og arkivløsnignen hvilken enhet/saksbehandler som har fått tilsendt original avtale/kontrakt/tinglyste dokument der dette er aktuelt. Arbeidsbeskrivelse - Arkivet Avtale/kontrakt/tinglyste dokument registreres i riktig sak uavhengig hvilken arkivdel saken tilhører. Avtalen/kontrakten/ det tinglyste dokument skal ligge som egen journalpost eller som vedlegg til en journalpost.
Som dokumentkategori velges Signert avtale…… Som lokasjon velges det den enhet/saksbehandleren som den originale avtalen tilhører Spesielt for elektroniske arkivdeler Avtalen/kontrakten/ det tinglyste dokument arkivlegges i papir etter alfabetet, i eget vedleggsarkiv tilhørende den aktuelle arkivdelen |