Glemt Passord?

Ordføreren og politiske utvalg

Ordfører

Kommuneloven kapittel 2 har bestemmelser om kommunale og fylkeskommunale organer. § 9 har bestemmelser om ordfører.

§ 9 nr. 1, 1.ledd: Kommunestyret velger selv blant formannskapets medlemmer ordfører og varaordfører. Fylkestinget velger selv blant fylkesutvalgets medlemmer fylkesordfører og varaordfører. Valget foretas for hele valgperioden. Den som har vært ordfører eller varaordfører de siste fire år, kan nekte valg til begge verv. Tilsvarende gjelder for den som har vært fylkesordfører eller fylkesvaraordfører de siste fire år. Krav om fritak må fremsettes før valget foretas.

§ 9 nr. 2: Trer ordføreren eller fylkesordføreren midlertidig ut av sitt verv, rykker varaordføreren opp som ordfører eller fylkesordfører, og det velges midlertidig ny varaordfører. Trer ordfører eller fylkesordfører endelig ut av sitt verv, foretas nyvalg.

§ 9 nr. 3: Ordfører og fylkesordfører leder møtene i kommunestyret og fylkestinget, formannskapet og fylkesutvalget. Han eller hun er rettslig representant for kommunen og fylkeskommunen og underskriver på dennes vegne i alle tilfelle hvor myndigheten ikke er tildelt andre.

§ 9 nr. 4: Ordfører og fylkesordfører har møte- og talerett i alle andre kommunale eller fylkeskommunale organer unntatt kommune- og fylkesråd og organer under disse, men har bare stemmerett og forslagsrett hvis han eller hun er valgt medlem. Ordfører og fylkesordfører kan la seg representere ved annet medlem av kommunestyret eller fylkestinget i organer hvor han eller hun ikke er medlem.

§ 9 nr. 5: Kommunestyret og fylkestinget kan gi ordfører og fylkesordfører myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker eller i typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning.

Skånland kommunestyre vedtok i møte den 25.04.2002 i sak 28 å søke om å delta i forsøksordningen med direkte valg av ordfører i perioden 2003-2007. I møte den 30.05.2002 sak 47 ble det vedtatt at valget for perioden 2003-2007 gjennomføres med samme regler som for direktevalget for perioden 1999-2003.

Det må og nevnes at fra og med 2015 fikk Skånland kommune sin første kvinnelige ordfører Helene Berg Nilsen.

Formannskap

Kommuneloven § 8 har bestemmelser om formannskap. Skånland formannskap har 5 medlemmer.

§ 8 nr. 1: Kommunestyret og fylkestinget velger selv henholdsvis formannskap og fylkesutvalg på minimum 5 medlemmer. Dette gjelder likevel ikke kommuner og fylkeskommuner som har innført parlamentarisk styringsform.

§ 8 nr. 2: Medlemmer og varamedlemmer til formannskap eller fylkesutvalg velges for fire år av og blant medlemmene av kommunestyret eller fylkestinget. Valget holdes som forholdsvalg når minst ett medlem krever det, og ellers som avtalevalg.

§ 8 nr. 3: Formannskapet og fylkesutvalget behandler forslag til økonomiplan, årsbudsjett og skattevedtak. For øvrig fastsetter kommunestyret og fylkestinget selv området for formannskapets og fylkesutvalgets virksomhet. Formannskapet og fylkesutvalget kan tildeles avgjørelsesmyndighet i alle saker hvor ikke annet følger av lov.

Kommunestyre

Kommuneloven § 7 har bestemmelser om kommunestyre. Skånland kommunestyre har 15 medlemmer.

I henhold til kommuneloven § 6 er all myndighet lagt til kommunestyret. Kommunestyret og fylkestinget er de øverste kommunale og fylkeskommunale organer. De treffer vedtak på vegne av kommunen eller fylkeskommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.

Kommunestyret har i delegeringsreglementet videredelegert myndighet til formannskap, utvalg og administrasjonen med hjemmel i kommuneloven § 6.

§ 7 nr. 1: Kommunestyret velges av kommunens stemmeberettigede innbyggere etter regler fastsatt i lov. Fylkestingets medlemmer velges av de stemmeberettigede innbyggere i fylket etter regler fastsatt i lov. Valget gjelder for fire år.

I henhold til § 7 nr. 2 skal det være minst 11 representanter i kommunestyre når antall innbyggere er under 5000 innbyggere.

§ 7 nr. 3: Endring av medlemstallet vedtas av kommunestyret eller fylkestinget selv senest 31. desember i nest siste år av valgperioden, med virkning for kommende valgperiode.

Kommuneloven § 14 har bestemmelser om Valgbarhet og Plikt til å ta imot valg.

Kommuneloven § 10 nr. 1: Kommunestyret og fylkestinget kan selv opprette faste utvalg for kommunale og fylkeskommunale formål eller for deler av den kommunale eller fylkeskommunale virksomhet. Slike utvalg skal ha minst tre medlemmer.

Forhandlingsutvalget

Kommunestyret har i delegasjonsreglementet delegert forhandlingsmyndighet til rådmannen for en rekke forhandlingsbestemmelser i Hovedtariffavtalen, der formannskapet er delegert myndighet til å vedta protokollene.

For forhandlingssaker som ikke er delegert har kommunestyret oppnevnt et særskilt politisk forhandlingsutvalg bestående av 3 medlemmer med varamedlemmer.

Det foreligger ingen vedtatte retningslinjer for sammensetningen av utvalget, og heller ikke for utvalgets arbeidsområde.

I foregående periode (2011-2015) har utvalget bestått av ordfører, varaordfører og et medlem av formannskapet. Varamedlemmene var personlige og valgt blant kommunestyrets medlemmer. Det samme gjelder perioden 2015-2019.

Planutvalget

Planutvalget behandler saker etter plan- og bygningsloven. Planutvalget består av 5 medlemmer.

Viltfaglig utvalg

Viltfaglig utvalg i Skånland består av 5 medlemmer.

Ved skade på vilt og andre henvendelser angående vilt, kontakt medlemmene i vilfaglig utvalg. De tar kontakt med ettersøksjegere ved behov.

Likestillingsutvalget

Skånland kommunes likestillingsutvalg består av 5 medlemmer, herav 2 fra arbeidstakerorganisasjonene, samt varamedlemmer. Utvalget oppnevnes av kommunestyret, kommunestyret velger leder og nestleder blant medlemmene. Medlemmene oppnevenes for kommunevalgperioden

Likestillingsutvalget er et rådgivende organ med formål å fremme mangfold og likestilling og hindre diskriminering i Skånland kommune, jf. Likestillingsloven.

Rådet for funksjonshemmede 

Råd for funksjonshemmede er et lovbestemt utvalg hjemlet i Lov om råd eller anna representasjonsordning i kommunar og fylkeskommunar for menneske med nedsett funksjonsevne m.m.

Rådet for funksjonshemmede i Skånland består av tre medlemmer.

§ 1: Kommunane og fylkeskommunane skal sørgje for at menneske med nedsett funksjonsevne blir sikra open, brei og tilgjengeleg medverknad i arbeidet med saker som er særleg viktige for menneske med nedsett funksjonsevne. Dette gjeld mellom anna tilkomst, arbeid mot diskriminering på grunnlag av nedsett funksjonsevne og tenester for menneske med nedsett funksjonsevne.

§ 7: Kommunane skal sørgje for at dei administrative funksjonane for råda blir tekne vare på. Rådet har rett til å uttale seg før kommunestyret opprettar sekretariat, vedtek budsjett og gir utfyllande reglar for saksbehandlinga i rådet. Reglane om utval i kommunelova gjeld tilsvarande så langt ikkje anna går fram av denne lova. Rådet skal kvart år leggje fram ei melding om verksemda si. Meldinga skal leggjast fram for kommunestyret. Tilsvarande gjeld for eventuelle andre representasjonsordningar.

Eldrerådet

Eldrerådet er et lovbestemt utvalg. Eldrerådet i Skånland består av 5 medlemmer.

I lov om kommunale og fylkeskommunale eldreråd § 1 står det: I kvar kommune skal det vere eit eldreråd som skal veljast av kommunestyret for valperioden.

§ 2: Kommunestyret avgjer kor mange medlemmer eldrerådet skal ha. Reglane om høvetalsval i §§ 36 og 37 i lov om kommuner og fylkeskommuner av 25. september 1992 nr. 107 gjeld ikkje ved val av eldreråd.

Pensjonistforeiningar har rett til å koma med framlegg om medlemmer til eldrerådet. Fleirtalet av rådsmedlemmene skal vere alderspensjonistar i kommunen. Rådet peikar sjølv ut leiar og nestleiar, som skal veljast ut mellom pensjonistane.

Eldrerådet er et rådgivende organ for kommunen, eldrerådsloven § 3.

Administrasjonsutvalget

Administrasjonsutvalget er et lovbestemt utvalg, kommuneloven § 25. Det skal i alle kommuner og fylkeskommuner opprettes ett eller flere partssammensatte utvalg - administrasjonsutvalg - for behandling av saker som gjelder forholdet mellom kommunen eller fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte. Utvalg etter første punktum kan erstattes med andre ordninger dersom dette får tilslutning fra minst tre fjerdedeler av de ansatte.

Hovedavtalen § 4 Partssammensatte utvalg Det skal i alle kommuner og fylkeskommuner opprettes ett eller flere partssammensatte utvalg for behandling av saker som gjelder forholdet mellom kommunen eller fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte med mindre partene avtaler at slike saker skal behandles på en annen måte. Det vises til kommuneloven § 25. Det partssammensatte utvalget foreslår og behandler overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv. Utvalget drøfter dessuten kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak, oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer. De tilsatte skal være representert i dette/disse utvalg med minst to representanter utpekt av arbeidstakerorganisasjonene/forhandlingssammenslutningene etter forholdstallsprinsippet.

Arbeidsmiljøutvalget

Arbeidsmiljøutvalget er et lovbestemt utvalg, se arbeidsmiljøloven kapittel 7. I virksomhet som sysselsetter minst 50 arbeidstakere skal det være arbeidsmiljøutvalg. Utvalget skal bestå av like mange representanter fra arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden. Arbeidsmiljøutvalget kan opprette underutvalg. AML § 7-1. Til og med 2007 var det opprettet attføringsutvalg som underutvalg av AMU. Pr. dato er AKAN-utvalget underutvalg av AMU. Arbeidsmiljøutvalgets oppgaver fremkommer i aml. § 7-2. Se også Hovedtalen Del B § 6.

Kontrollutvalget

Kommuneloven kapittel 12 har regler om kontroll og revisjon i kommunene.

Antall medlemmer: Tidligere var det vanlig med 3 medlemmer i kontrollutvalget. Det foreligger krav om utvidet representasjon i kontrollutvalgene. I konstituerende kommunestyremøte i Skånland den 28.10.2015 sak 50/15 pkt. 1 ble antall medlemmer i kontrollutvalget utvidet fra 3 til 5 medlemmer. 

Kommuneloven § 77 nr. 1: Kommunestyret og fylkestinget velger selv et kontrollutvalg til å forestå det løpende tilsyn med den kommunale og fylkeskommunale forvaltning på sine vegne. Utvalget skal ha minst tre medlemmer. Kommunestyret og fylkestinget velger selv medlemmer og varamedlemmer til utvalget, og blant medlemmene leder og nestleder. Minst ett av utvalgets medlemmer skal velges blant kommunestyrets eller fylkestingets medlemmer. Utvalgets leder har møte- og talerett i kommunestyret og fylkestinget når utvalgets saker behandles.

§ 77 nr. 2: Utelukket fra valg er ordfører, fylkesordfører, varaordfører, medlem og varamedlem av formannskap og fylkesutvalg, medlem og varamedlem av kommunal eller fylkeskommunal nemnd med beslutningsmyndighet, medlem av kommuneråd eller fylkesråd, medlem og varamedlem av kommunestyrekomité og fylkestingskomité etter § 10 a og ansatte i kommunen eller fylkeskommunen.

§ 77 nr. 4: Kontrollutvalget skal påse at kommunens eller fylkeskommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte. Kontrollutvalget skal videre påse at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, og at det blir gjennomført systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon).

§ 77 nr. 6: Kontrollutvalget skal rapportere resultatene av sitt arbeid til kommunestyret eller fylkestinget. Før en sak rapporteres til kommunestyret eller fylkestinget skal den ha vært forelagt administrasjonssjefen til uttalelse.

§ 77 nr. 7: Kontrollutvalget kan hos kommunen eller fylkeskommunen, uten hinder av taushetsplikt, kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og foreta de undersøkelser som det finner nødvendig for å gjennomføre oppgavene.

Det er i tillegg til kommunelovens bestemmelser fastsatt Forskrift om kontrollutvalg.