Glemt Passord?

Administrativ organisering - historikk

Den administrative organiseringen av Skånland kommune har endret seg fra tradisjonell etatsmodell 1988, til tre-ledernivå fra 1996 og til dagens modell med to-ledernivå som ble iverksatt fra 01.01.2003.

I kommunestyrets møte den 17.mars 1988 sak 22 ble organisasjons- og bemanningsplan for kommunekassen vedtatt.

Kommunestyret vedtok i sak 113/88 følgende i pkt. 1:

1. Vedlagte forslag til organisasjons- og bemanningsplan for rådmannskontoret, skolekontoret, kulturetaten, kirkesektoren og teknisk etat, samt de personalpolitiske retningslinjene vedtas.

Vedtatt organisasjons- og bemanningsplan:

Litt senere, den 22.juni 1989 i sak 43 behandlet kommunestyret organisasjons- og bemanningsplan for helse- og omsorgssektoren og det ble opprettet ny stilling som pleie- og omsorgssjef fra 01.09.89.

Vedtaket lyder slik:(tar bare med relevante punkt)

1. Helse- og sosialsektoren organiseres i følgende tre etater: helseetaten, sosialetaten og pleie- og omsorgsetaten, med henholdsvis helsesjef, sosialsjef og pleie- og omsorgssjef som etatsledere.

3. Fra 01.09.89 opprettes det stilling som pleie- og omsorgssjef l.tr. 29/30.

5. Kommunestyret støtter tanken om å dele pleie- og omsorgsetaten inn i tre distrikt, og ber om at organisasjons- og bemanningsplan for etaten legges fram for kommunestyret til behandling innen 1.juni 1990.

Allerede i kommunestyrets møte 14.september 1989 i sak 63 ble det vedtatt å opprette prosjektgruppe på 5 medlemmer som skal fremlegge forslag til politisk og administrativ organisering i kommunen. Det skulle foretas en total gjennomgang og fremmes forslag til organisering som kan iverksettes fra 1.1.1992.

Neste gang dette var oppe var den 16.november 1992 sak 65 da kommunestyret oppnevnte ei arbeidsgruppe som skulle vurdere ny organisasjonsstruktur for kommunen tilpasset bestemmelsene i den nye kommuneloven. Innstillingen skulle foreligge innen 1.7.1994.

Denne organiseringen som var en tradisjonell etatsmodell hvor hver etat hadde egen administrasjon i tillegg til rådmannens sentraladministrasjon, hadde kommunen frem til 1995.

 

Tre-ledernivå

Arbeidet med å endre denne organisasjonsmodellen startet i kommunestyrets møte 29.06.95 sak 44/95.

Kommunestyret vedtok følgende:

1. Det vises til saksutredningen.

2. Kommunestyret vedtar det fremlagte forslag til organisasjonsplan, vedlegg 1, som retningsgivende for det videre arbeid i prosessen.

3. Endelig vedtak vil bli fattet når kommunestyret har fått seg forelagt de økonomiske og praktiske konsekvenser for iverksettelse av planen.

Kommunestyret fikk den nye organiseringen til endelig behandling i møte 27.11.1995 sak 74 og fattet følgende vedtak:

1. Det vises til saksutredningen.

2. Kommunestyret vedtar ny administrativ struktur slik som vist i vedlegg A.

3. Ny administrativ struktur gjennomføres fra 1.januar 1996.

4. Kommunestyret avvikler fra samme dato disse stillingene som etatslederstillinger: Helsesjef, Pleie- og omsorgssjef, Sosialsjef, Skolesjef, Kultursjef, Teknisk sjef og Jordbrukssjef.

5. Kommunestyret oppretter fra samme dato disse stillingene: Avdelingssjef Oppvekst og kultur, Avdelingssjef Helse og velferd og Avdelingssjef Miljø og utvikling. Ass.rådmann strykes. Økonomisjef innarbeides i organisasjonsplanen.

6. Ny administrativ struktur evalueres samtidig som den nye politiske strukturen evalueres.

 

I samme møte sak 76/95, 77/95 og 78/95 tilsatte kommunestyret de tre nye avdelingssjefene.

Med dette vedtaket var Skånland kommune blitt omorganisert til såkalt tre-ledernivå. Denne organisasjonsformen hadde vi til og med 31.12.2002.

Det øverste ledernivået var rådmannen.

På det andre ledernivået var det 3 avdelingsssjefer; for henholdsvis Oppvekst og Kultur, Helse og Velferd og Miljø og Utvikling.

Avdelingssjef for Oppvekst og Kultur hadde kontor på skolekontoret i Grovfjord. Skolekontoret flyttet til rådhuset, Evenskjer fra høsten 2000. Avdelingssjef Helse og Velferd hadde kontor på helse- og sosialsenteret og avdelingssjef for Miljø og Utvikling hadde kontor på rådhuset, Evenskjer.

På neste ledernivå var det rektorer, barnehagestyrere (Oppvekst og kultur), kommunelege I, sosialsjef, pleie- og omsorgssjef på nivået under avdelingssjef og ledere for institusjonene og begge hjemmetjenestene under der igjen (Helse og Velferd), og (Miljø og Utvikling).

I kommunestyrets møte den 11.12.97 sak 107 vedtok kommunestyret i pkt. C å opprette vedlikeholdsavdeling. Avdelingen legges under Avdeling for Miljø og utvikling. Tilsatte i uteseksjonen og vaktmestrene overføres til vedlikeholdsavdelingen.

I kommunestyrets møte den 10.12.98 sak 143 vedtok kommunestyret endringer i organiseringen av Helse og Velferd:

Sosialkontoret ble organisert som Seksjon sosiale tjenester og det ble opprettet funksjon som sosialleder. Pleie- og omsorgssjefen ble tillagt funksjon som stedfortreder for avdelingssjefen og styrerstillingen ved Evenskjer bo- og rehabiliteringssenter opprettholdes.

Tilbygg til rådhuset Bankplassen A/S fra 1.7.2000

Rådhuset ble påbygget i 1999/2000 og fra 1.7.2000 var tilbygget Bankplassen A/S klar til innflytting. Ordføreren, rådmannen og kommunekassereren flyttet over i det nye bygget.

I kommunestyrets møte den 18.01.2001 i sak 3 vedtok kommunestyret å omgjøre stilling som kommunekasserer til økonomisjef.

Kommunestyret vedtok i møte 27.04.00 sak 19/00 arkivsaksnummer 99/320 å opprette Lønn og Personalkontor fra og med innflytting i Bankplassen A/S. Det ble overflyttet arbeidstakere fra tidligere Rådmannskontoret, Oppvekst og Kultur (skolekontoret i Grovfjord) og Kommunekassereren.

Kommunestyret vedtok i møte 26.05.00 sak 31/00 arkivsaksnummer 00/461 å opprette Merkantil avdeling fra 1.7.2000, også det når vi flyttet inn på Bankplassen A/S. Det ble overflyttet arbeidstakere fra Rådmannskontoret, Kommunekassereren, Oppvekst og Kultur og Teknisk etat. Arkivsaksnummer 00/461 sak 31/00 møte 26.05.00.

Skolekontoret i Grovfjord ble lagt ned fra 31.12.2000. Arbeidstakere fikk nytt kontorsted på Bankplassen A/S, Evenskjer fra 01.03.2001 kommunestyresak 7 i møte den 01.02.2001

Nåværende Teknisk driftsenhet (2016) har fortsatt kontor i det eldste rådhuset.