Tre-ledernivå Arbeidet med å endre denne organisasjonsmodellen startet i kommunestyrets møte 29.06.95 sak 44/95. Kommunestyret vedtok følgende: 1. Det vises til saksutredningen. 2. Kommunestyret vedtar det fremlagte forslag til organisasjonsplan, vedlegg 1, som retningsgivende for det videre arbeid i prosessen. 3. Endelig vedtak vil bli fattet når kommunestyret har fått seg forelagt de økonomiske og praktiske konsekvenser for iverksettelse av planen. Kommunestyret fikk den nye organiseringen til endelig behandling i møte 27.11.1995 sak 74 og fattet følgende vedtak: 1. Det vises til saksutredningen. 2. Kommunestyret vedtar ny administrativ struktur slik som vist i vedlegg A. 3. Ny administrativ struktur gjennomføres fra 1.januar 1996. 4. Kommunestyret avvikler fra samme dato disse stillingene som etatslederstillinger: Helsesjef, Pleie- og omsorgssjef, Sosialsjef, Skolesjef, Kultursjef, Teknisk sjef og Jordbrukssjef. 5. Kommunestyret oppretter fra samme dato disse stillingene: Avdelingssjef Oppvekst og kultur, Avdelingssjef Helse og velferd og Avdelingssjef Miljø og utvikling. Ass.rådmann strykes. Økonomisjef innarbeides i organisasjonsplanen. 6. Ny administrativ struktur evalueres samtidig som den nye politiske strukturen evalueres. I samme møte sak 76/95, 77/95 og 78/95 tilsatte kommunestyret de tre nye avdelingssjefene. Med dette vedtaket var Skånland kommune blitt omorganisert til såkalt tre-ledernivå. Denne organisasjonsformen hadde vi til og med 31.12.2002. Det øverste ledernivået var rådmannen. På det andre ledernivået var det 3 avdelingsssjefer; for henholdsvis Oppvekst og Kultur, Helse og Velferd og Miljø og Utvikling. Avdelingssjef for Oppvekst og Kultur hadde kontor på skolekontoret i Grovfjord. Skolekontoret flyttet til rådhuset, Evenskjer fra høsten 2000. Avdelingssjef Helse og Velferd hadde kontor på helse- og sosialsenteret og avdelingssjef for Miljø og Utvikling hadde kontor på rådhuset, Evenskjer. På neste ledernivå var det rektorer, barnehagestyrere (Oppvekst og kultur), kommunelege I, sosialsjef, pleie- og omsorgssjef på nivået under avdelingssjef og ledere for institusjonene og begge hjemmetjenestene under der igjen (Helse og Velferd), og (Miljø og Utvikling). I kommunestyrets møte den 11.12.97 sak 107 vedtok kommunestyret i pkt. C å opprette vedlikeholdsavdeling. Avdelingen legges under Avdeling for Miljø og utvikling. Tilsatte i uteseksjonen og vaktmestrene overføres til vedlikeholdsavdelingen. I kommunestyrets møte den 10.12.98 sak 143 vedtok kommunestyret endringer i organiseringen av Helse og Velferd: Sosialkontoret ble organisert som Seksjon sosiale tjenester og det ble opprettet funksjon som sosialleder. Pleie- og omsorgssjefen ble tillagt funksjon som stedfortreder for avdelingssjefen og styrerstillingen ved Evenskjer bo- og rehabiliteringssenter opprettholdes. Tilbygg til rådhuset Bankplassen A/S fra 1.7.2000 Rådhuset ble påbygget i 1999/2000 og fra 1.7.2000 var tilbygget Bankplassen A/S klar til innflytting. Ordføreren, rådmannen og kommunekassereren flyttet over i det nye bygget. I kommunestyrets møte den 18.01.2001 i sak 3 vedtok kommunestyret å omgjøre stilling som kommunekasserer til økonomisjef. Kommunestyret vedtok i møte 27.04.00 sak 19/00 arkivsaksnummer 99/320 å opprette Lønn og Personalkontor fra og med innflytting i Bankplassen A/S. Det ble overflyttet arbeidstakere fra tidligere Rådmannskontoret, Oppvekst og Kultur (skolekontoret i Grovfjord) og Kommunekassereren. Kommunestyret vedtok i møte 26.05.00 sak 31/00 arkivsaksnummer 00/461 å opprette Merkantil avdeling fra 1.7.2000, også det når vi flyttet inn på Bankplassen A/S. Det ble overflyttet arbeidstakere fra Rådmannskontoret, Kommunekassereren, Oppvekst og Kultur og Teknisk etat. Arkivsaksnummer 00/461 sak 31/00 møte 26.05.00. Skolekontoret i Grovfjord ble lagt ned fra 31.12.2000. Arbeidstakere fikk nytt kontorsted på Bankplassen A/S, Evenskjer fra 01.03.2001 kommunestyresak 7 i møte den 01.02.2001 Nåværende Teknisk driftsenhet (2016) har fortsatt kontor i det eldste rådhuset.
|