Glemt Passord?

eForvaltningslovforskriften

Med hjemmel i forvaltningslovens § 15   og eSignaturlovens § 5er det gitt en Forskrift om elektronisk   kommunikasjon med og i forvaltningen. Formålet med   eforvaltningsforskriften er å legge til rette for sikker og effektiv bruk av   elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen. Forskriften skal legge til   rette for at enhver på en enkel måte kan utøve sine rettigheter og oppfylle   sine plikter i forhold til det offentlige, og gjelder for elektronisk   kommunikasjon med forvaltningen og for elektronisk saksbehandling og   kommunikasjon i forvaltningen (§ 1).

Forvaltningslovens   alminnelige krav til saksbehandling gjelder også ved elektroniske   henvendelser. Enhver som henvender seg til kommunen kan benytte elektronisk   kommunikasjon, og det skal legges til rette for brukervennlig og   tilgjengelighet for alle (§ 3). De som henvender seg er ikke forpliktet til å   gjøre det ved bruk av sikkerhetstjenester eller - produkter dersom det ikke   er definert som nødvendig.

Kommunen   kan be om avsenders identitet eller fullmakter og kan gjøre tilgjengelig   sikkerhetstjenester og -produkter særlig hvis der er risiko for uberettiget   innsyn i opplysninger.

Kommunen   skal gjennomføre tiltak for sikker elektronisk kommunikasjon og har anledning   til å utvide sin egen bruk av slik kommunikasjon. Som en del av dette skal   det defineres sikkerhetsmål og en sikkerhetsstrategi for slik kommunikasjon.

Det   finnes også bestemmelser om krav til organets utstyr og opplæring av ansatte,   og om plassering av koordineringsansvar i forbindelse med å utarbeide   sikkerhetstjenester og produkt som anbefales bruke ved elektronisk   kommunikasjon.

Hele   forskriften finner du hos Lovdata.