Glemt Passord?

Stempling og registrering i postjournal

STEMPLING OG REGISTRERING I POSTJOURNAL

Stempling

Arkivtjenesten er ansvarlig for stempling og registrering av all arkivverdig post og for at dokumentene blir knyttet til sak. Er dokumentet det første i en sak skal arkivet opprette saken.

Stempelet skal ha opplysninger om arkivskapers navn, journalføringsdato, løpenummer, saksnummer, arkivkode, saksbehandler og gradering.

Arkivuverdig materiale skal ikke stemples eller registreres.

Registrering i brevjournal

Det til enhver tid benyttede sak-/arkivsystem, p.t. ESA, skal benyttes til journalføring og saksbehandling. Dokumentopplysninger som skal registreres er:

  1. journaldato
  2. gradering (dersom unntak fra offentlighet er nødvendig)
  3. administrativ enhet (virksomhet og saksbehandler)
  4. dokumenttype
  5. dokumentdato
  6. arkivkode
  7. innhold
  8. avsender
  9. eventuelt intern mottaker

Påføring av arkivkode skal gjøres av arkivtjenesten. I tvilstilfeller bør dette skje i samråd med saksbehandler.

Hvis det er uklart hvem som skal være saksbehandler, brukes leder på enheten som saksbehandler. Denne lederen har ansvar for å få påført riktig saksbehandler, hvis lederen ikke selv skal være det.

Post av overordnet karakter fra stat, fylkesmann, fylkeskommune, m.fl. skal registreres på rådmannen i tillegg til aktuell leder. Denne posten fordeles slik på rådmannen/driftsenheter/støtteenheter:

  • Skole – skolefaglig rådgiver og driftsledere
  • Barnehage - skolefaglig rådgiver og driftsledere
  • Teknisk driftsenhet og vedlikeholdsavdelingen - driftsleder og leder vedlikehold
  • ETS Medisinske Senter – kommuneoverlegen
  • Forebyggende helse – helsestasjonen - driftsleder
  • Skånland sykehjem – driftsleder
  • Omsorg Sør – driftsleder
  • Omsorg Nord – driftsleder
  • NAV Skånland - driftsleder
  • Økonomikontoret – økonomisjefen og saksbehandlere
  • Lønn- og Personalkontoret – personalsjefen og saksbehandlere
  • Servicekontoret - koordinator

Inngående post som kommer i mange eksemplarer (kopi til flere adressater), skal registreres med samme saks- og journalpostnummer.

Dokument unntatt offentlighet skal registreres i brevjournalen med henvising til lovhjemmel og korrekt tilgangskode. Arkivtjenesten skal komme med forslag til gradering og hjemmel for graderingen, men i tvilstilfelle skal det konfereres med arkivleder om offentlighetsvurdering, og aktuell hjemmel for unntak fra offentlighet.

Post for saksbehandling, adressert til ordfører, skal til saksbehandler i orginalutgave - ordføreren får kopi. Post adressert til rådmannen skal som hovedregel rådmannen ha i orginalutgave. Skal denne posten saksbehandles av andre, skal saksbehandler ha orginalutgaven. Rådmannen får kopi.

Brev om tilsyn, pålegg fra for eksempel arbeidstilsyn/fylkesmann/brannvesen m.v. skal rådmannen alltid ha kopi av.

Post til fagsystemene skal registreres i egne postjournaler tilknyttet fagsystemene. Eventuelt kan fagsystemene integreres med sak-/arkivsystemet, og benytte journalfunksjonen i til enhver tid benyttede sak-/arkivsystem, p.t. ESA.

Generell inngående post til Sosialkontoret, som ikke er klientrettet og skal registreres i fagsystem, skal føres inn sammen med annen post på rådhuset. Pr. tiden registreres all post manuelt på NAV.

Plansaker, byggesaker og delingssaker registreres i til enhver tid gjeldende sak-/arkivsystem, p.t. ESA.

Søknader til næringsfond med vedlegg registreres i hver sin sak. Egne retningslinjer for søknad til næringsfond ligger på nettsiden.

Når alle journalopplysninger er kontrollert skal journalposten få dokumentstatus J(journalført av arkivet).