|
Formål: Sikre registrering av alle ved ankomst/avreise Omfang: Alle som kommer til og flytter fra mottaket. Beskrivelse: Ankomst - Helsestasjonen mottar ankomstmelding fra mottaket med personopplysninger samt ankomstdato. Sekretær oppretter datajournal og papirjournal på alle. Ankomstmeldinger blir for en periode satt i perm på flyktningesykepleiers kontor, før de makuleres. Avreise - helsestasjonen mottar avreisemelding fra mottaket. Barn fra 0-16 år registreres i avreiseprotokollen som står på sekretærs kontor. Voksne over 16 år registreres i protokoll for dette, som står på sekretærs kontor. Avreisemeldinger blir for en periode satt i perm på flyktningesykepleiers kontor, før de makuleres.
- Alle beboere samtykker ved førstegangssamtale i at helseopplysninger overføres til helseansvarlig ved flytting.
- Helseopplysninger sendes til nytt ordinært mottak ved overflytting.
- Helseopplysninger sendes til nytt bosted ved bosetting i annen kommune.
- Ved overflytting til ventemottak, sendes ikke papirene før de blir etterspurt.
- hvis noen flytter til privat adresse (ut av mottakssystemet) arkiveres alle papirer i utgangspunktet her. Unntaket er oppfølging av funn ved tuberkulosekontroll. Alle helsepapirer som gjelder tuberkuloseoppfølging sendes til smittevernansvarlig i ny kommune.
- Beboere som forsvinner fra mottaket blir utskrevet og helseopplysninger arkivert.
- Adresser til forskjellige helseansvarlige i de ulike kommunene er notert i bok på sekretærs kontor.
Styrende dokumenter: Helsepersonellloven, Helse- og onmsorgstjenesteloven. |