|
Formål: Sikre registrering av alle ved ankomst/avreise Omfang: Alle som kommer til og flytter fra mottaket Ansvar og myndighet: Flyktningsykepleier og sekretær ved helsestasjon Beskrivelse: Ankomst: helsestasjonen mottar ankomstmelding fra mottaket med personopplysninger samt ankomstdato. Sekretær oppretter datajournal og papirjournal på alle. Ankomstmeldinger blir for en periode satt i perm på flyktningsykepleiers kontor før de makuleres. Avreise: helsestasjonen mottar avreisemelding fra mottaket. Barn fra 0 -16 år registreres i avreiseprotokollen på sekretærs kontor. Voksne over 16 år registreres i egen protokoll på sekretærs kontor. Avreisemeldinger blir for en periode satt i perm på flyktningsykepleiers kontor før de makuleres.
- Alle beboere samtykker ved førstegangssamtale at helseopplysninger overføres til helseansvarlig ved flytting
- Helseopplysninger sendes til nytt bosted ved bosetting i annen kommune.
- Helseopplysninger sendes til nytt ordinært mottak ved flytting.
- Ved overflytting til ventemottak, sendes ikke papirene før de bli etterspurt.
- Hvis noen flytter til privat adresse (ut av mottakssystemet) arkiveres alle papirer i utgangspunktet ved helsestasjonen. Unntaket er oppfølging av funn ved tuberkulosekontroll. Alle helsepapirer som gjelder tuberkuloseoppfølging blir sendt til smittevernansvarlig i ny kommune.
- Beboere som forsvinner fra mottak blir utskrevet og helseopplysningene bli arkivert ved helsestasjonen.
- Adresser til forskjellige helseansvarlige i de ulike kommunene er notert i bok på sekretærs kontor.
Styrende dokumenter: Helsepersonelloven, Helse og omsorgstjenesteloven, arkivloven. |