Glemt Passord?

Papirjournal voksne flyktninger

Formål: Sikre registrering av alle ved ankomst/avreise

Omfang: Alle som kommer til og flytter fra mottaket

Ansvar og myndighet: Flyktningsykepleier og sekretær ved helsestasjon

Beskrivelse:

Ankomst: helsestasjonen mottar ankomstmelding fra mottaket med personopplysninger samt ankomstdato. Sekretær oppretter datajournal og papirjournal på alle. Ankomstmeldinger blir for en periode satt i perm på flyktningsykepleiers kontor før de makuleres.

Avreise: helsestasjonen mottar avreisemelding fra mottaket. Barn fra 0 -16 år registreres i avreiseprotokollen på sekretærs kontor. Voksne over 16 år registreres i egen protokoll på sekretærs kontor. Avreisemeldinger blir for en periode satt i perm på flyktningsykepleiers kontor før de makuleres.

  • Alle beboere samtykker ved førstegangssamtale at helseopplysninger overføres til helseansvarlig ved flytting
  • Helseopplysninger sendes til nytt bosted ved bosetting i annen kommune.
  • Helseopplysninger sendes til nytt ordinært mottak ved flytting.
  • Ved overflytting til ventemottak, sendes ikke papirene før de bli etterspurt.
  • Hvis noen flytter til privat adresse (ut av mottakssystemet) arkiveres alle papirer i utgangspunktet ved helsestasjonen. Unntaket er oppfølging av funn ved tuberkulosekontroll. Alle helsepapirer som gjelder tuberkuloseoppfølging blir sendt til smittevernansvarlig i ny kommune.
  • Beboere som forsvinner fra mottak blir utskrevet og helseopplysningene bli arkivert ved helsestasjonen.
  • Adresser til forskjellige helseansvarlige i de ulike kommunene er notert i bok på sekretærs kontor.

Styrende dokumenter:

Helsepersonelloven, Helse og omsorgstjenesteloven, arkivloven.