|
Formål: Sikre at alle nyfødte blir registrert og får oppfølging i følge veileder for helsestasjonsvirksomheten. Omfang: Alle nyfødte barn i kommunen Ansvar og myndighet: Sekretær på helsestasjon. Beskrivelse:
- Fødselsmelding/fødselsrapport mottas fra sykehuset etter at mor/barn er utskrevet.
- Ved skriftlig/muntlig beskjed fra sykehuset registreres barnet i vår "fødselsprotokoll" som ligger i låsbart skap på sekretærs kontor og det opprettes datajournal i CGM på barnet, alt oppbevares i papirjournal. i papirjournalen legges innkommet post vedr. barnet. Denne posten stemples og registreres i postprotokollen og det skrives inn i datajournalen at det er kommet brev vedr. barnet og det vises da til journalnummer på brev i papirjournal.
- Barnet blir satt opp til sin første avtale her ved 6 ukers kontroll til helsestasjonslegen og helsesøster. time til vaksine ved 3 mnd. alder føres også på kortet som foreldrene får nå helsesøster er på hjemmebesøk.
- I følge folkehelsas retningslinjer skal barn av foreldre fra risikoland tilbys vaksiner mot Hepatitt B og BCG vaksine. Dette gjøres ved 4 ukers kontroll hos flyktningesykepleier med hjelp fra helsesøster til setting av BCG. Sekretær må huske å sette av tid både til helsesøster og flykt.sykepleier til denne avtalen.
- Sekretær/helsesøster avtaler hjemmebesøk med foreldrene. Man kan evt. avtale vektkontroll på helsestasjonen før hjemmebesøk.
- Ved hjemmebesøk til flyktninger/fremmedspråklige brukes en mobiltelefon med høytalerfunksjon helsestasjonen har til det bruket for å ringe opp tolk.
Styrende dokumenter: Arkivloven, Offentlighetsloven, Lov om oppbevaring av helseopplysninger, Veileder for helsestasjons-og skolehelsetjenesten. Pasient og brukerrettighetsloven, Helsepersonellloven, Forskrift om pasientjournal. |