Reglement for Vardø formannskap og hovedutvalg.§ 1AvgjørelsesmyndighetFormannskapet har myndighet til å treffe vedtak i hastesaker, jfr. kommuneloven § 11-8. Melding om vedtak truffet i samsvar med denne paragraf forelegges i bystyrets neste møte. Formannskapet har myndighet til å treffe vedtak i alle saker, jfr. kommuneloven § 5-6. Dette gjelder med mindre bystyret ikke har delegert myndigheten til et fast utvalg eller vedtatt noe annet, og annet ikke følger av lov eller bestemmelser i henhold til lov. Jevnfør reglement for delegering av myndighet i budsjettsaker. Dog gjelder følgende unntak, som skal avgjøres av bystyret: Saker om å erverve, avhende, makeskifte, feste, bortfeste, pantsette fast eiendom, etablere servitutter, bruksrettigheter og leieavtaler i fast eiendom, som omhandler en verdi på over kr. 2 mill. Formannskapet fungerer også som kommuneplanutvalg. I saker hvor formannskapet ikke har avgjørelsesmyndighet, avgir formannskapet innstilling til bystyret.
Hovedutvalg har myndighet til å treffe vedtak innenfor de rammer og retningslinjer som er gitt i medhold av lov eller forskrift eller gjennom vedtak i bystyret, jf. delegasjonsreglementet. § 2Sakenes forberedelseMøtetid/innkalling til møtene DokumentutleggingRådmannen skal sørge for at saker som skal behandles i formannskapet/hovedutvalg er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Rådmannens utredning skal avsluttes med innstilling/forslag til vedtak. Rådmannens utredning og eventuell utvalgsinnstilling skal inngå som en del av beslutningsgrunnlaget for formannskapet. Rådmannens behandling av saken er avsluttet idet saken er godkjent av rådmannen og oversendt til politisk behandling. Eventuelle endringer etc. i saken fremkommer deretter som politiske forslag i møtet og vedtak/innstilling til saken. Rådmannen har adgang, og kan også ha plikt, til å beriktige eller gi tilleggsinformasjon. Formannskapet/hovedutvalg får halvårlig tilbakerapportering fra rådmannen om administrasjonens oppfølging av politiske vedtak. Formannskapet/hovedutvalg får også halvårlig tilbakerapportering fra ordføreren om vedtak som ikke skal følges opp av rådmannen. Formannskapet vedtar sin egen og bystyret sin møteplan. Hovedutvalg vedtar sin egen møteplan. Forøvrig holdes møte når ordføreren/leder finner det påkrevet, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det. Ordføreren/leder innkaller og setter opp sakslisten for møtene, som nummereres fortløpende (sak/år), og angir sakens tittel. Saker med dokumenter som er unntatt fra offentlighet etter lov eller bestemmelser i medhold av lov, skal markeres særskilt på sakslisten, og bare med angivelse av sakens art. Ordføreren avgjør i det enkelte tilfelle hvilke saker dette gjelder. Ordføreren/leder sørger for at saksliste og saksdokumenter i god tid sendes formannskapets medlemmer, varamedlemmer, kontrollutvalget, rådmannen, revisjonssjefen, arbeidstaker organisasjoner og andre som etter lov skal underrettes om møtet, samt andre som bør ha kjennskap til møtet. Saksdokumentene legges ut til alminnelig ettersyn på hjemmesiden til Vardø kommune, dog ikke dokumenter som er unntatt fra offentlighet. § 3ForfallVaramedlemmerBystyrereglementets § 2, 1., 2., 3. og 4. ledd får tilsvarende anvendelse. § 4Andre enn formannskapets medlemmer som deltar i møtetInnkalte sakkyndige - Kommunale tjenestemennBystyrets reglement § 3 får tilsvarende anvendelse, unntatt § 3 andre punktum. § 5MøtelederÅpne eller lukkede dørerTaushetspliktBystyrets reglement § 4 får tilsvarende anvendelse. § 6Møtets åpningBystyrets reglement § 5 får tilsvarende anvendelse. § 7Rekkefølgen for behandling av sakeneSak som ikke er nevnt i innkallingenNår ikke annet særskilt vedtas, behandles sakene i den rekkefølge de står på sakslisten. Saker som ikke er oppført på sakslisten behandles ikke i angjeldende møte, med mindre formannskapet vedtar det for hver enkelt sak. Det kan ikke treffe vedtak i saker som ikke er oppført på sakslisten hvis møtelederen eller 1/3 av de møtende medlemmer motsetter seg dette. 14 § 8Under sakslistens punkt EventueltSpørsmål/orienteringer, som ønskes tatt opp, meldes ved møtets åpning. Forespørsler - Muntlige spørsmål. Ethvert medlem av formannskapet kan rette forespørsel til ordføreren i møtet, også om saker som ikke står på dagsorden. Ordføreren avgjør om forespørselen skal besvares i møtet, eller i et senere møte. Spørsmål som kreves utredet, må få tilslutning av flertallet og skal protokolleres. § 9Møtelederens redegjørelse for sakenMøtelederen refererer sakene i den utstrekning han/hun finner det påkrevet, og gir deretter ordet til dem som forlanger det. § 10Forhandlingene og avstemningenFor forhandlingene gjelder de bestemmelser som er gitt i bystyrereglementets §§ 8-12, unntatt § 9 andre punktum (om ordførerens plikt til å vike sete når hun/han vil delta i ordskiftet), og § 10 (om begrensning av taletiden m.v.). For avstemningen gjelder det som er bestemt i bystyrereglementets §§ 13-15. § 11ProtokollBestemmelsene i bystyrereglementets § 18 får tilsvarende anvendelse. § 12Krav om bystyrebehandlingEt medlem av formannskapet kan kreve at saken forelegges bystyret til avgjørelse, såfremt saken ikke tidligere har vært krevet forelagt formannskapet til avgjørelse. Slikt krav må fremsettes umiddelbart etter at saken er behandlet, og skal protokolleres. 15 § 13Anmodning om ny behandling av avgjort sakFormannskapet kan avslå anmodning om å ta opp til ny behandling sak som lovlig er avgjort av bystyret eller etter godkjenning fra statlig myndighet, når anmodningen kommer inn før det er gått tre måneder fra den dag saken ble lovlig avgjort. Dette gjelder dog ikke anmodning fra departementet eller fylkesmannen. § 14Ansattes møte- og talerett
- Arbeidstakerorganisasjoner får tilsendt innkalling på lik linje som komitemedlemmer.
- Arb. org. Avgjør selv om de ønsker å møte og komme med uttalelser ihht §14.
§15Straming av formannskap og hovedutvalgsmøter:Bestemmelsene i bystyrereglementets § 22 får tilsvarende anvendelse gjeldende fra 2021 |