Reglement for Administrasjonsutvalget Vardø kommune.

REGLEMENT FOR ADMINISTRASJONSUTVALGET I VARDØ KOMMUNE.
§ 1 Valg og sammensetning
Administrasjonsutvalget er Vardø kommunes partssammensatte utvalg opprettet i samsvar med kommuneloven § 5-11 og Hovedavtalen del B, § 4.

Administrasjonsutvalget består av 3 medlemmer valgt av bystyret og 2 medlemmer utpekt etter forholdstallsprinsippet av og blant arbeidstakerorganisasjonene.

Arbeidsgiverrepresentantene velges av bystyret og følger den kommunale valgperioden. Kommunale arbeidstakere bør ikke velges som arbeidsgiverrepresentanter. Bystyret velger leder og nestleder blant de politisk valgte medlemmene. Opprykk og nyvalg for arbeidsgiverrepresentantene foregår i samsvar med kommuneloven § 7-10.

De ansatte velger medlemmer og varamedlemmer for to år av gangen. Valget skjer etter forholdstallsprinsippet, jf. hovedavtalen del B, § 4. For ansattes representanter gjelder valgbarhetsreglene i kommuneloven §§ 7-2 og 7-3, bortsett fra bostedskravet.

§ 2 Administrasjonsutvalgets virkeområde og oppgaver
Administrasjonsutvalget er et partssammensatt utvalg som er opprettet for behandling av saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver, jf. kommuneloven § 5-11. Utvalget skal sikre en helhetlig arbeidsgiver- og personalpolitikk innenfor hele kommunens virksomhet.

Administrasjonsutvalget behandler og foreslår overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv, jfr. Hovedavtalens del B, § 4. Utvalget drøfter dessuten kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak, oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer.

Administrasjonsutvalget treffer vedtak innenfor de rammer og etter de retningslinjer som følger av lover, forskrifter og avtaler og/eller etter særskilt vedtak av formannskap og kommunestyre, herunder:
a. Myndighet til å fastsette lønnsforhandlingsramme for Vardø kommune.
b. Vedta lønnspolitisk plan.
c. Fatte avgjørelse/uravstemming i tariffavtaler og hovedavtaler.

Administrasjonsutvalget skal uttale seg i lokale tvistesaker mellom arbeidstakerorganisasjonene og administrasjonen.

Administrasjonsutvalget kan avgi uttalelse/tilråding i saker som ligger innenfor administrasjonsutvalgets arbeidsområde, men hvor sakene avgjøres av formannskap/bystyre. Dette kan gjelde følgende saker:
a. Forslag til reglementer og retningslinjer som berører arbeidstakerne.
b. Forslag til større organisasjonsendringer.
c. Spørsmål om delegering av myndighet til administrasjonsutvalget og rådmannen.
d. Andre saker som bystyret, formannskapet eller rådmannen forelegger for utvalget.

Administrasjonsutvalget kan avgi rådgivende uttalelse til formannskapet i saker som berører organisasjonen og/eller de ansattes i tilknytning til økonomiplan og årsbudsjett.

Sakenes forberedelse, møtetid/innkalling til møtene, dokumentutlegging

Rådmannen skal sørge for at saker som skal behandles i administrasjonsutvalget er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Rådmannens utredning skal avsluttes med innstilling/forslag til vedtak.
Rådmannens utredning og eventuell utvalgsinnstilling skal inngå som en del av beslutningsgrunnlaget for formannskapet.

Rådmannens behandling av saken er avsluttet idet saken er godkjent av rådmannen og oversendt til politisk behandling. Eventuelle endringer etc. i saken fremkommer deretter som politiske forslag i møtet og vedtak/innstilling til saken. Rådmannen har adgang, og kan også ha plikt, til å beriktige eller gi tilleggsinformasjon.

Administrasjonsutvalget vedtar sin egen møteplan. For øvrig holdes møte når leder finner det påkrevet, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

Leder innkaller og setter opp sakslisten for møtene, som nummereres fortløpende (sak/år), og angir sakens tittel.

Saker med dokumenter som er unntatt fra offentlighet etter lov eller bestemmelser i medhold av lov, skal markeres særskilt på sakslisten, og bare med angivelse av sakens art. Leder avgjør i det enkelte tilfelle hvilke saker dette gjelder.

Leder sørger for at saksliste og saksdokumenter i god tid sendes administrasjonsutvalgets medlemmer, varamedlemmer, kontrollutvalget, rådmannen, revisjonssjefen, arbeidstakerorganisasjoner og andre som etter lov skal underrettes om møtet, samt andre som bør ha kjennskap til møtet. Saksdokumentene legges ut til alminnelig ettersyn på hjemmesiden til Vardø kommune, dog ikke dokumenter som er unntatt fra offentlighet.

§ 4 Forfall, varamedlemmer
Bystyrereglementets § 2 får tilsvarende anvendelse.

§ 5 Andre enn formannskapets medlemmer som deltar i møtet, innkalte sakkyndige, kommunale tjenestemenn
Bystyrets reglement § 3 får tilsvarende anvendelse, unntatt § 3 andre punktum.

§ 6 Møteleder, åpne eller lukkede dører og taushetsplikt
Bystyrets reglement § 4 får tilsvarende anvendelse.

§ 7 Møtets åpning
Bystyrets reglement § 5 får tilsvarende anvendelse.

§ 8 Rekkefølgen for behandling av sakene
Når ikke annet særskilt vedtas, behandles sakene i den rekkefølge de står på sakslisten.
Saker som ikke er oppført på sakslisten behandles ikke i angjeldende møte, med mindre administrasjonsutvalget vedtar det for hver enkelt sak. Det kan ikke treffe vedtak i saker som ikke er oppført på sakslisten hvis møtelederen eller 1/3 av de møtende medlemmer motsetter seg dette.

§ 9 Forespørsler – muntlige spørsmål
Spørsmål/orienteringer, som ønskes tatt opp, meldes ved møtets åpning.
Ethvert medlem av administrasjonsutvalget kan rette forespørsel til lederen i møtet, også om saker som ikke står på dagsorden. Lederen avgjør om forespørselen skal besvares i møtet, eller i et senere møte. Spørsmål som kreves utredet, må få tilslutning av flertallet og skal protokolleres.

§ 10 Møtelederens redegjørelse for saken
Møtelederen refererer sakene i den utstrekning han/hun finner det påkrevet, og gir deretter ordet til dem som forlanger det.

§ 11 Forhandlingene og avstemningen
For forhandlingene gjelder de bestemmelser som er gitt i bystyrereglementets §§ 8-12, unntatt § 9 andre punktum (om ordførerens plikt til å vike sete når hun/han vil delta i ordskiftet), og § 10 (om begrensning av taletiden m.v.).
For avstemningen gjelder det som er bestemt i bystyrereglementets §§ 13-15.

§ 12 Protokoll
Bestemmelsene i bystyrereglementets § 18 får tilsvarende anvendelse.

§ 13 Krav om formannskapsbehandling
Et medlem av administrasjonsutvalget kan kreve at saken forelegges formannskapet til avgjørelse, såfremt saken ikke tidligere har vært krevet forelagt formannskapet til avgjørelse. Slikt krav må fremsettes umiddelbart etter at saken er behandlet, og skal protokolleres.

§ 14 Møte- og talerett
a. Arbeidstakerorganisasjoner og forhandlingssammenslutninger lokalt som ikke er representert i utvalget kan delta som observatør med møte- og talerett. Observatører har ikke stemmerett.
b. Arbeidstakerorganisasjoner får tilsendt innkalling på lik linje som komitemedlemmer.
c. Arbeidstakerorganisasjonene avgjør selv om de ønsker å møte og komme med uttalelser ihht § 14.

§ 15 Streaming av formannskap og hovedutvalgsmøter:
Bestemmelsene i bystyrereglementets § 22 får tilsvarende anvendelse gjeldende fra 2021.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.