Postrutiner for Vardø kommune

1. Formål
Sikre en effektiv, korrekt og sikker håndtering av papirbasert og elektronisk post, inkludert sortering, stempling, journalføring og arkivering.

2. Omfang
Rutinen gjelder all posthåndtering i Vardø kommune, inkludert mottak, sortering, registrering, journalføring og behandling av e-post.

3. Ansvar

  • Postmottak: Har ansvar for mottak, sortering, stempling og journalføring.
  • Saksbehandlere: Har ansvar for å varsle postmottak ved spesielle behov som anbud eller annen dokumentasjon.

4. Postmottak

4.1 Mottak av post
  • Alt postmottak foregår ved Servicetorget på Rådhuset.
  • Fysisk post leveres av Posten til postkassen utenfor Rådhuset.
  • Post som leveres direkte til enheter eller saksbehandlere skal arkivvurderes og leveres til sentralt postmottak.
  • Det finnes ingen intern postombæringstjeneste.
4.2 Sortering av post
  • All post åpnes og grovsorteres ved Servicetorget.
  • Intern distribusjon skjer elektronisk.
  • Aviser legges direkte til mottaker.
  • Reklame og uadressert post vurderes og kasseres hvis arkivuverdig.
  • Privat post skal ikke sendes til kommunal adresse.
  • Feiladressert post returneres uåpnet.

5. Anbud

  • Elektroniske anbud skal leveres via Mercell Tendsign.
  • Fysiske anbud merkes "Anbud/Tilbud" og må ikke åpnes.
  • Konvolutten stemples med dato, klokkeslett og signatur.
  • Saksbehandler skal varsle postmottak om utgående anbud og frister.

6. Rekommandert post

  • Kvitteres ut til postbudet ved mottak.

7. E-post

  • Behandles med samme krav til sikkerhet og dokumentasjon som papirpost.
  • Arkivverdig e-post journalføres i P360.
  • Reklame og uanmodede tilbud makuleres eller vurderes for videresending.

8. Arkivvurdering

Arkivverdig post som skal journalføres:

  • Saksdokumenter og klager (unntatt legeklager)
  • Juridisk og historisk dokumentasjon
  • Kontrakter, avtaler, forhandlinger, garantier, rapporter, tilbud, anbud mv. Ikke-arkivverdig post skal returneres eller makuleres.

9. Stempling, journalføring og skanning

  • All papirpost stemples elektronisk med skannedato.
  • Dokumenter skannes til PDF/A og journalføres i P360.
  • Originaler oppbevares i 3 måneder før makulering.

10. E-posthåndtering

  • Arkivverdig e-post registreres og flyttes til mappen "Behandlet".
  • Ikke-arkivverdig e-post slettes eller videresendes.

11. Unntatt offentlighet

  • Post merkes "Unntatt offentlighet" med hjemmel i P360.

12. Postjournal

  • Publiseres ukentlig.
  • Skal inneholde saksnummer, sakstittel, dato, type, journalposttittel, avsender/mottaker og saksbehandler.
  • Følg gjeldende prosedyre for publisering i P360.

13. Kontaktregister

  • Vedlikeholdes av postmottak.
  • Nyregistreringer skal inkludere:
    • Fullt navn
    • Person-/foretaksnummer
    • Adresse, telefon og e-post
  • Registeret skal gjennomgås månedlig for dubletter og manglende info.

14. Kontaktinformasjon

  • E-post til postmottak: postmottak@vardo.kommune.no
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.