Urnetelling - Stemmestyret

Urnetelling

Urnetelling er en opptelling av innholdet i stemmeurnene i et valglokale og antall velgere som har blitt krysset av i manntallet. Stemmestyret er ansvarlig for å gjennomføre urnetellingen og protokollere informasjonen i stemmestyrets møtebok. I møteboka skal det fremkomme:

  • antall kryss i manntallet
  • antall mottatte stemmesedler
  • antall mottatte konvolutter (fremmed-/beredskapsstemmer og særskiltstemmer)

 

I urnetellingen teller man antall mottatte stemmesedler som finnes i urna og sammenligner tallet med antall kryss i manntallet. Stemmesedler som ikke umiddelbart kan godkjennes, for eksempel fordi den mangler stempel, skal telles og oppgis som såkalte tvilsomme sedler. Det er opp til valgstyret å vurdere hvorvidt slike sedler skal godkjennes eller ikke på et senere tidspunkt i opptellingen. 

Antall kryss i manntallet sammenlignes med antall godkjente stemmesedler i urna. Her skal det ikke finnes avvik som ikke kan forklares. Finner man avvik må dette rettes opp i før man kan gå videre i opptellingen. 

For kommuner som har elektronisk manntall på valgdagen finnes antall kryss i manntall i EVA, og fremkommer automatisk i urnetellingsbildet. 

Stemmestyrets møtebok

Stemmestyret har ansvar for å føre protokoll over hva som har skjedd i valglokalet. Møteboka sikrer etterprøvbarhet og tillit til valggjennomføringen. 

I møteboka finnes informasjon om: 

  • antall kryss i manntallet
  • antall mottatte stemmesedler (godkjente og tvilsomme)
  • antall mottatte konvolutter (fremmedstemmer/beredskapsstemmer og stemmer i særskilt omslag)
  • kommentar knyttet til eventuelle avvik mellom antall manntallskryss og antall stemmesedler

Stemmestyrets medlemmer fyller ut møteboka i EVA, skriver den så ut og signerer den. Deretter overleveres både møtebok og øvrig valgmateriell til valgstyret i kommunen for videre opptelling.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.